100 NA 100. MUZYCZNE DEKADY WOLNOŚCI –
NAJWIĘKSZY PROJEKT MUZYCZNY WOLNEJ POLSKI
Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości to wyjątkowy powód do radości. Dlatego też Polskie Wydawnictwo Muzyczne, oficyna, która od 1945 roku skutecznie pełni misję utrwalania i upowszechniania rodzimej twórczości na wszystkich kontynentach, postanowiło pokazać światu to, co w muzyce polskiej ostatniego stulecia najpiękniejsze, najbardziej wartościowe i zasługujące swoją oryginalnością na uwagę.
„100 na 100. Muzyczne dekady wolności” – przedsięwzięcie w swoim zasięgu i formie unikatowe w skali międzynarodowej – obejmuje prezentację 100 dzieł, które począwszy od 1918 roku wyszły spod ręki blisko 90 znakomitych kompozytorów. W tym pięknie zróżnicowanym zbiorze, wyjątkowym świadectwie epoki, znaleźć można kompozycje znane i te ważne, choć nieczęsto wykonywane; autorstwa twórców wszystkich generacji, świetnie w kulturze zakorzenionych, ale także tych nieco zapomnianych; utwory z rozmaitych estetycznych półek, wszystkich możliwych gatunków, dzieła instrumentalne, wokalne i elektroniczne, przeznaczone na obsadę orkiestrową i kameralną, chóralną i solową. Co napawa nas szczególną dumą, listę kolejnego muzycznego stulecia otwiera specjalnie na tę okazję napisana Fanfara Krzysztofa Pendereckiego, która rozbrzmiewać będzie 11 listopada 2018 roku – w 11 prestiżowych salach koncertowych na świecie, na 11 estradach w Polsce oraz na antenie Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i kilku europejskich rozgłośni radiowych.
Bo z ogromną satysfakcją odnotowuję, że w celebrację 100. urodzin Niepodległej zaangażował się cały muzyczny świat. W przedsięwzięciu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” biorą udział wybitni artyści od Chicago i Nowego Jorku przez Paryż, Wiedeń i Lwów po Tokio i Melbourne, od Londynu przez Kopenhagę i Frankfurt po Mediolan. Dołączyli do nas uznani artyści polscy, śpiewacy, instrumentaliści i dyrygenci, najlepsze rodzime orkiestry i chóry oraz 11 najprężniejszych instytucji muzycznych w kraju. Dowodzi to nie tylko uniwersalnych wartości obowiązujących w świecie dźwięków, szlachetnego poczucia wspólnoty kulturowych działań, społecznego porozumienia ponad wszelkimi podziałami, ale nade wszystko wskazuje na wysoką markę polskiej muzyki, znaczenie rodzimych kompozytorów w międzynarodowym obiegu i niebagatelny wpływ, jaki na oblicze muzyki mieli i mają polscy twórcy.
W imieniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego witam Państwa na portalu programu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, gdzie znaleźć można wiele informacji na temat polskiej muzyki najnowszej, poznać biografie kompozytorów i historie dzieł, które zmieniły oblicze światowej muzyki, posłuchać nagrań oraz obejrzeć etiudy filmowe o każdym z utworów. Zachęcam jednocześnie do przeżywania tego radosnego święta przy dźwiękach muzyki polskich kompozytorów nie tylko w jubileuszowym 2018 roku. Wraz z zaangażowaną w realizację projektu grupą niezwykle kreatywnych osób, przygotowaliśmy szereg publikacji nutowych, książkowych i płytowych. Nie zabrakło także atrakcji dla najmłodszych – ilustrowane książki dla dzieci, aplikacje na urządzenia mobilne i gra planszowa to tylko niektóre z nich.
W tym miejscu pragnę podziękować tym osobom, bez których ten projekt nie mógłby zostać zrealizowany. Stanisław Tyczyński dał impuls do stworzenia przedsięwzięcia szalonego i odważnego, które przerodziło się w wydarzenie bez precedensu w historii promocji kultury muzycznej. Wielogodzinne dyskusje z Filipem Berkowiczem zaowocują wykonaniem 100 utworów polskiej muzyki XX i XXI wieku przez najlepsze zespoły muzyczne świata w 11 salach koncertowych w Polsce i 11 na świecie i to jednego dnia! Ogromnym wsparciem jest pomoc Małgorzaty Małaszko-Stasiewicz, której skuteczność i talent do budowania artystycznych sojuszy pozwoliły na ogromne zaangażowanie w projekt Polskiego Radia i jego znakomitych zespołów. Z wyczuciem estetycznego pluralizmu doskonale współpracowała przy trudnym zadaniu skonstruowania listy ”100 na 100” Rada Programowa, złożona z wybitnych osobowości oraz przedstawicieli najważniejszych instytucji kultury. Podziękowania kieruję w stronę donatorów przedsięwzięcia „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, kierownictwu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na czele z wicepremierem i ministrem kultury i dziedzictwa narodowego prof. dr. hab. Piotrem Glińskim. Wreszcie głęboko się kłaniam fantastycznemu zespołowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który pod kierunkiem Marii Bielatowicz wykonuje gigantyczną pracę, aby wszystkie elementy projektu złożyły się w piękną całość. Bez niezwykłej kreatywności pracowników i współpracowników naszej Oficyny, determinacji i wiary w przedsięwzięcie „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, największy projekt muzyczny wolnej Polski nie mógłby dojść do skutku.
dr Daniel Cichy
dyrektor – redaktor naczelny
Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” to unikatowe w skali światowej przedsięwzięcie, którego celem jest prezentacja wybranych dzieł muzyki polskiej czasu niepodległości. Powstałe po 1918 roku utwory wskazują na to, co w twórczości rodzimych kompozytorów w ostatnim stuleciu najpiękniejsze, najbardziej wartościowe, swoją oryginalnością i estetyczną odrębnością z powodzeniem oddziałujące na światowy krwiobieg kultury muzycznej.
Oprócz starannie wybranej listy 100 arcydzieł, które wyszły spod ręki blisko 90 kompozytorów, licznych wydawnictw nutowych i książkowych, atrakcyjnych publikacji dla najmłodszych, nowych nagrań w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów, 11 listopada 2018 roku na 11 estradach na świecie i w 11 najlepszych salach koncertowych w Polsce, zabrzmi 100 utworów polskich kompozytorów w interpretacji znakomitych solistów, orkiestr, chórów i zespołów o międzynarodowej renomie.
1918
Pieśni muezina szalonego op. 42
1919
I Symfonia
1920
Mamidła
1921
7 Preludiów
1922
Świtezianka, balet w 2 aktach
1923
Pan Tadeusz, suita op. 17
1924
Król Roger op. 46
1925
I Koncert fortepianowy
1926
Stabat Mater op. 53
1927
Chmiel. Taniec weselny na orkiestrę symfoniczną
1928
Pieśni kurpiowskie
1929
Kaziuki
1930
Mała symfonia góralska „Obrazy na szkle” op. 8
1931
Harnasie, balet-pantomima w 2 odsłonach op. 55
1932
Koncert fortepianowy op. 13
1933
IX Symfonia organowa f-moll op. 45
1934
Wesele na Górnym Śląsku
1935
Suita polska
1936
Uwertura
1937
Apollo i dziewczyna, balet w 6 scenach
1938
Cagliostro w Warszawie, balet w 3 obrazach
1939
Stabat Mater
1940
Concertino na fortepian i orkiestrę kameralną
1941
Concertino na klarnet i orkiestrę symfoniczną
1942
Uwertura tragiczna
1943
Polonaise symphonique op. 52
1944
Kwintet na klarnet, fagot, skrzypce, wiolonczelę i fortepian
1945
II Symfonia „Warszawska”
1946
Concertino na obój i orkiestrę smyczkową
1947
Lamento di Tristano
1948
II Symfonia „Olimpijska”
1949
Koncert na orkiestrę kameralną
1950
Wierchy, balet-pantomima
1951
Colas Breugnon
1952
IV Symfonia
1953
IV Symfonia
1954
Recitativo ed aria. Koncert na klawesyn i orkiestrę
1955
Nocturne
1956
Sinfonietta
1957
IV Koncert organowy
1958
Muzyka żałobna
1959
Etiuda na jedno uderzenie w talerz
1960
Tren – Ofiarom Hiroszimy
1961
Pensieri notturni
1962
Aforyzmy „9”
1963
Trzy utwory w dawnym stylu
1964
Symfonia – muzyka elektroniczna
1965
Pasja według św. Łukasza
1966
Jutro, dramat muzyczny w 1 akcie
1967
Dixi
1968
Livre pour orchestre
1969
Utwór na orkiestrę nr 1
1970
Amar. Muzyka na orkiestrę nr 2
1971
Fantasmagoria
1972
Incantationi I
1973
Miłość Orfeusza, opera-balet w 2 częściach
1974
Anekumena, koncert na 89 instrumentów
1975
Audycja IV
1976
III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36
1977
Sequentiae de SS. Patronis Polonis
1978
Corale, interludio e aria
1979
Anenaiki
1980
Struny w ziemi
1981
Sinfonia votiva
1982
Program „S” - hommage à Karol Szymanowski
1983
III Symfonia
1984
Canon
1985
Koncert na marimbę i orkiestrę
1986
Orawa
1987
Inside? - Outside?
1988
Liczne odnogi rozgałęzionych splotów
1989
Katedra
1990
Quasi una sinfonietta
1991
Le soleil. Koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę
1992
Symfonia kameralna nr 4
1993
Fin de siècle
1994
Trigonalia
1995
III Kwartet smyczkowy
1996
Msza op. 68
1997
Miroirs
1998
Sinfonietta
1999
Antyfony
2000
I Koncert na fortepian i orkiestrę „Hommage à Frédéric Chopin”
2001
Kwartet smyczkowy „Na jesień”
2002
Unitis Viribus
2003
monada 3
2004
Męka Pańska według św. Mateusza
2005
VIII Symfonia „Pieśni przemijania”
2006
Zorze IV „Melos-Etos”
2007
Siedem wysp Conrada
2008
Pasja według św. Marka
2009
Óneiros, koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 47
2010
Not I
2011
electrified memories of bloody cherries
2012
Ukiyo-e
2013
Canzon de’baci
2014
Slejpnir
2015
Naninana
2016
Some Drops
2017
Concerto Rosso
2018
Fanfara
al. Krasińskiego 11a,
31-111 Kraków
tel.:
+48 12 422 70 44
+48 12 427 90 33
fax:
12 422 01 74
e-mail:
pwm[at]pwm.com.pl
„100 lat z dziejów polskiej muzyki” autorstwa Danuty Gwizdalanki to bogato ilustrowana książka, napisana żywym i atrakcyjnym językiem. Autorka kreśli w niej nurty polskiej współczesnej muzyki: awangardowy, ludowy, religijny, tradycyjny, romantyczny, indywidualny, elektroniczny. Przedstawia twórczość polskich kompozytorów w kontekście muzycznej kultury światowej, uwzględniając ogromną rolę polskich wykonawców w promowaniu polskiej muzyki na świecie. Docelowo monografia ukaże się także poza boxem w siedmiu wersjach językowych (rosyjskiej, niemieckiej, francuskiej, włoskiej, hiszpańskiej, chińskiej i japońskiej) – każda wersja dostosowana będzie merytorycznie do odbiorcy z danego kręgu kulturowego.
BOX „100 na 100” to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące ostatnie 100 lat polskiej muzyki. Na prestiżową publikację w polskiej i angielskiej wersji językowej złożą się następujące elementy: